"מסע גולני"- מסעות חינוכיים בגולן לתלמידי תיכון (ט-י"ב) מותאמים לתכנית בית הספר
הקדמה:
כבר מזה מספר שנים בהן עולם הטיול השנתי מקבל כיוון שונה. הקשב להדרכות קלאסיות יורד, התלמידים פחות מתחברים לעולם הטבע החיצוני להם, ותכני שטח כבר לא נמצאים באותו מקום שהיו.
אגף השל"ח במשרד החינוך ראה את התופעה הזו ופיתח את תכנית הממ"ש ליצירת מסעות חינוכיים.
במדרשת הגולן אימצנו תפיסה זו מתוך הבנה שהטיול השנתי הוא חלק משמעותי מאד מהתהליך החינוכי השנתי. ה"מסע המשמעותי" מתחבר לעולמו של התלמיד גם מחוץ לגבולות הימים בהם הוא בתוך המסע- הוא מתחבר לתהליך האישי שהתלמיד עובר בחיים האישיים שלו.
אם בטיול שנתי המדריך הוא ההצגה והתלמידים הם הקהל, במסע- התלמידים הם ההצגה והמדריך הוא הקהל. אם בטיול שנתי המטרה היא הדיבור על מה שנמצא מאחורי המדריך- על הנוף, העץ, הפרח או החיה, במסע הנוף, העץ וכו' הם האמצעי להגיע לשיח על החיים האישיים של תלמידי אותה קבוצה שאותו שיח- הוא המטרה במסע. במסע המדריך הוא לא רק האדם המכיר את השטח, חי אותו ומחובר אליו ברמה גבוהה, אלא גם מנחה קבוצות. אנו ב"מדרשת הגולן", כגוף ערכי חינוכי אשר חורט על דגלו את החינוך דרך השטח בכלל ודרך הגולן בפרט, והפונה לקשת האוכלוסיה הכלל ישראלית הרחבה, מוציאים לפועל כבר כ-15 שנים מסעות חינוכיים במדרשה.
מעשה:
המסעות של המדרשה נעים בטווח של בין שלושה לשישה ימים, המדרשה מאגמת סל פעילויות מוצע במסע ובונה את הרצף והדגשים של המסע ביחד עם צוות בית הספר. מתוך הבנה שהמסע אינו עומד בפני עצמו ויש לו חשיבות ברצף העשייה החינוכי הבית-ספרי. מסע חזק ככל שיהיה אם איננו מותאם לאופי וצרכי בית הספר עלול להישאר כחוויה העומדת בפני עצמה ותו לא. רק כאשר הצוות החינוכי והניהולי של בית הספר מחובר לתכני המסע ושותף בבנייתם נוכל למשוך את המעשה החינוכי במסע גם לשדות אחרים בחיים הבית-ספריים.
הייחודיות של המדרשה באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בתא השטח המדהים בו אנו נמצאים- ברמת הגולן. הרמה מזמנת כל מה שצריך והרבה מעבר על מנת ליצור את הפלטפורמה הנכונה למעבר מסע בתוכה- מסלולים משמעותיים, נופים מיוחדים, אתרי מורשת היסטוריים מרתקים וכמובן אווירה שאין כמוה באף מקום אחר בארץ.
המדרשה שמה דגש על שילוב אמיתי בין תכני שטח ברמה גבוהה למתודות מסעיות, אבל לא בניתוק זה מזה. מתוך תפיסה שהשטח הוא הגורם לתהליך הנפשי המדובר, חייב המדריך להכיר לעומק את תכני השטח הכוללים היסטוריה, מורשת קרב, בוטניקה, זיאולוגיה, גיאולוגיה וכד'. ובאותה מידה לדעת להשתמש בכלי המסע החל מיכולת הנחית קבוצות והובלת מעגלי עיבוד, דרך יכולות להובלת פעילויות כמו ODT וכלה ביכולת להעביר את העומדים מולו תהליך אמיתי ומשמעותי.
נושאי מסעות אפשריים:
מסע בחירה- לכיתות י"ב
מסע זהות כיתות י'- י"א
מסע אחריות- כיתות י'- י"א
מסע אהבת הארץ- כיתות ט'
מסע מנהיגות לתכניות מנהיגות משולב עם אופן וואלי, מרכז יזמות וחדשנות בהובלתו של יוסי אקרמן, נשיא אלביט לשעכר